W Brnie można się zatracić. Chce się spacerować bez końca. Jeszcze i jeszcze. Zawsze jest mało.
Fajnie jest poznawać miasto bez mapy. Za każdym rogiem czeka nieznane. I zawsze piękne.
Dziś proponuję wycieczkę po Brnie XIX i XX wieku. Może i nieco późniejszym. Wysmakowanym i kolorowym. Będą też tramwaje i trolejbus
Fasada zachodnia Teatru im. Leoša Janáčka
arch. Jana Víšek, wybudowany w latach 1961-1965
Czeski Bank Narodowy
Historyzm i funkcjonalizm
Budynek szkoły niemieckiej zbudowany w latach 1858-1859 według projektu architekta Ludwiga Förstera. Fasada nawiązuje do stylu romańskiego i florenckiego renesansu pałacowego.
Funkcjonalistyczny dom towarowy zbudowany w latach 1930-31 według projektu Vladimíra Karfíka.
Novobranská
Mural Libora Vojkůvky.
T. A. Edison
Autorem rzeźby jest Tomáš Medek, uroczyste odsłonięcie odbyło się w 2008 roku. Wspomnienie T. A. Edisona, który w 1882 roku oświetlił żarówkami elektrycznymi pobliski Teatr Mahena (Mahenovo divadlo).
Historyzm i funkcjonalizm
Dom towarowy Vichr
Obchodní dům Vichr. Młody przedsiębiorca Konrád Vichr na początku XX wieku pracował jako sprzedawca, ale w 1908 roku usamodzielnił się i otworzył własny sklep z narzędziami przy ulicy Kobližnej. Po wojnie rodzina Vichrów zatrudniła znanego architekta Norberta Trollera, który w 1946 roku zaprojektował nowy dom towarowy. Po 1948 roku przedsiębiorstwo zostało jednak znacjonalizowane i wróciło do rodziny dopiero po 1989 roku. Ośmiokondygnacyjny budynek o zaokrąglonym narożniku składa się z dwóch pięter powierzchni handlowych oraz sześciu górnych kondygnacji biurowych, z czego ostatnia cofnięta jest tarasem za linię ulicy
Secesja
Plac Wolności 1900 vs. 1679
Po lewej kamienica czynszowa z 1900 roku, arch. Theodor Kletzl, Martin Fleischhacker; po lewej Pałac Szlachcianek. Dom „U shlechtičen” został zbudowany w latach 1674-1679 w stylu miejskiego pałacu barokowego przez budowniczego brneńskiego Jana Křtitela Ernę. W latach 1790-1791 pierwotny parterowy budynek został rozbudowany i podwyższony przez V. J. Eitelbergera o kolejne piętro i połączony z sąsiednim Pałacem Althan. Pałac służył jako placówka fundacyjna, w której kształciły się opuszczone dziewczęta szlacheckie i mieszczańskie.
Magnum City Center
Plac Wolności
Kamienica czynszowa z 1900 roku, arch. Theodor Kletzl, Martin Fleischhacker W 1928 r. przebudowano parter handlowy według projektu Bohuslava Fuchsa
Apteka u Raka
Grupa kamienic czynszowych
Architekt Maxim Johann Monter. budowa datowana jest na lata 1907-1908 na narożniku domu od strony ulicy Biskupskiej oraz rok 1908 na fasadzie domu od strony parku Denisovy Sady. Bogata strukturalna architektura masywnej bryły na stylistycznej granicy późnego historyzmu i secesji.
Grupa kamienic czynszowych
Architekt Maxim Johann Monter. budowa datowana jest na lata 1907-1908 na narożniku domu od strony ulicy Biskupskiej oraz rok 1908 na fasadzie domu od strony parku Denisovy Sady. Bogata strukturalna architektura masywnej bryły na stylistycznej granicy późnego historyzmu i secesji.
Plac Wolności
Plebania kościoła św. Jakuba
zbudowana w stylu neogotyckim w latach 1900-1902 według projektu architekta Germano Wanderleya.
Secesyjna płaskorzeźna
elewacja domu ulica Pellicova 53-55. Czuły dotyk dwóch postaci symbolizuje połączenie mężczyźni i kobiety oraz obie połowy bliźniaczego domu.
Sokół niepodległości
Besední dům, Dom spotkań, Komenského náměstí 8/534, narożnik budynku – zaokrąglona tablica pamiątkowa z brązu z płaskorzeźbą stojącego sokoła i napisem: „1918-2018. Z balkonu Besední dům w dniu 29 października 1918 r. nadeszła wieść o ogłoszeniu utworzenia Czechosłowacji.
Akademia Muzyki i Sztuk Scenicznych im. Leoša Janáčka
1862, neorenesans, architekci – August Sicard von Sicardsburg, Eduard van der Nüll. Pierwotnie budynek służył jako gimnazjum.
Palác Včela
Kamienica czynszowa funduszu emerytalnego Stowarzyszenia Urzędników Przemysłowych. Budynek został zbudowany w latach 1895-1897 przez wiedeńskiego architekta nadwornego Ludwiga Baumanna w wyeksponowanym narożniku w pobliżu Teatru Mahena. Pałac Včela wziąła nazwę od zdobiącej szczyt największej pszczoły w Brnie, nawiązuje to do ciężkiej pracy i oszczędności.
Magnum City Center
Dom handlowy Letmo
Dom Czterech Gigantów
Dům u Čtyř mamlasů, kamienica mieszczańska przy Náměstí Svobody zbudowana w latach 1901–1902 dla fundacji Gerstbauera. Fasadę zaprojektował Germano Wanderley, zaś czterej atlanci projektu A. Tomoli stanowią o wyjątkowej atrakcyjności i popularności budynku.
Dom Czterech Gigantów
Dům u Čtyř mamlasů, kamienica mieszczańska przy Náměstí Svobody zbudowana w latach 1901–1902 dla fundacji Gerstbauera. Fasadę zaprojektował Germano Wanderley, zaś czterej atlanci projektu A. Tomoli stanowią o wyjątkowej atrakcyjności i popularności budynku.
Gimnazjum im. Johanna Gregora Mendla
Monumentalny budynek szkoły (Mendlovo nám. 3, 4, Pekařská 61) z końca XIX wieku z neorenesansową fasadą.
Café Placzek
Kamienica Charlotty Deutschovéj
Dom znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie klasztoru Minorytów został wybudowany w 1904 roku na bardzo wąskiej średniowiecznej działce w miejscu starszego budynku, fasada pokryta bogatą dekoracją sztukatorską w stylu secesyjnym. Maksymilian Leopold Matzenauer inspirował się wagnerowską secesją wiedeńską i jej tendencją do geometryzmu, ale jednocześnie zauważalna jest inspiracja francuską secesją z jej kwiatową bujnością.
Dom towarowy Viléma Kuby
funkcionalizm, autorzy Vilém i Alois Kuba, 1936-1938., ulica Czeska. Symetrycznie zaprojektowaną fasadę podzielono w pionie trzema wielokątnymi wykuszami, podkreślonymi kontrastem białej i czarnej okładziny opaksytowej. Opaxit – rodzaj płaskiego szkła mlecznego lub kolorowego
Dominikánské náměstí
Detal secesyjny
Kamienica Matzenauera
Charakterystyczna narożna architektura kamienicy (Dvořákova 12, Vachova 5) z cenną secesyjną fasadą autorstwa Maksymiliana Leopolda Matzenauera
Biblioteka Jiřího Mahena
Największa publiczna biblioteka miejska na Morawach. Założona w 1921 roku przez brneńskiego poetę i dramaturga Jiříego Mahena. Jej siedziba to Schrattenbachův palác – barokowy pałac wybudowany w roku 1703 dla Marie Elisabeth hrabiny Breunerovej według projektu wiedeńskiego architekta Alexandra Christiana Oedtla. W roku 1725 pałac przeszedł w posiadanie ołomunieckiego kardynała Wolfganga Hannibala hrabiego von Schrattenbach. Na jego polecenie w latach 1735–1738 obiekt przebudowano i dodano drugie piętro. Na przełomie 1767 i 1768 roku mieszkał tu Wolfgang Amadeus Mozart, a na pamiątkę jego pobytu na fasadzie umieszczono tablicę.
Kolorowe bliźniaczki
Bliźniacze kamienice przy ulicy Úvoz z 1907 roku, budowniczy: Albert Friedrich Gottlob Karl
Kamienica Uvoz 22
Mendlově náměstí
20240924_164731
20240924_165249
Kamienica Eduarda Tilla
Przedsiębiorca Eduard Till i architekt Max Matzenauer zbudowali jeden z najbardziej monumentalnych kamienic w Brnie. O ile elewacje ulic Zámečnické i Veselé są zaprojektowane umiarkowanie, narożnik przechodzący w stronę Placu Dominikańskiego jest w iście imperialnych proporcjach. Parter i piętro narożnika przedziela stylizowany zwornik, a piętra łączą otwarte przestrzenie z zespołem neobarokowych balkonów z ceglanymi balustradami. Całość kompozycji zamyka na dachu masywna narożna wieża. Subtelny styl elewacji to ulubione elementy Matzenaura ze morskiego świata w postaci rybich łbów i małży wodnych.
Poštovská 3
Monumentalny budynek narożny z neorenesansową fasadą, pochodzący z 1877 roku. Przez 138 lat siedziba brneńskich listonoszy.
Apartamentowiec przy Lidickéj
Architekt Petr Hrůša, 2015. Widok z parku Lužánky
Friedricha Wilhelma Schmeera
Pierwsza realizacja brneńskiego budowniczego, Friedricha Wilhelma Schmeera, który przez większość swojej kariery twórczej ściśle współpracował z architektem Vladimírem Fischerem. Wybudowano w 1904-1906. Eklektyczna architektura pieczołowicie ukształtowanej fasady domu Schmeera swobodnie radzi sobie z różnymi historyzującymi formami, które łączy w oryginalną, wyraźnie romantyczną całość. Bogato figuratywnie i bogato zdobiona fasada czerpie motywy głównie z późnego gotyku i renesansu. .
Tržnice Brno
póżnofunkcjonalistyczna hala targowa oddana do użytku w styczniu 1951 roku, architekci Vilém Zavřel, Emil Hruška i Ivan Ráž. Z ogólnodostępnego tarasu widokowego można zobaczyć Zielony Rynek i historyczne centrum Brna